Arhivă : Știri din Brașov Înapoi
Săptămâna Mare și Paștele, la Drăguș
Săptămâna
Mare are o anumită însemnătate pentru fiecare dintre noi. Și dacă
mulți dintre orășeni fac o escapadă la munte pentru a petrecere
Paștele alături de cei dragi, la sate, oamenii se reunesc pentru a
pregăti totul în comunitate și în familie.
La
Drăguș, un sat din județul Brașov, în
Săptămâna Mare oamenii își
împart sarcinile cuviincios și fiecare știe bine ce are de făcut.
Doamna
Maria Racu este director la un liceu din Făgăraș, dar s-a născut
la Drăguș, iar în aceste zile, alături
de familie se pregătește pentru sărbătoarea
Învierii Domnului:
”Lunea, marțea, miercurea începea
curățenia propriu-zisă de Paște. Curățenia în gospodărie și
sarcinile erau foarte bine împărțite și cum sunt și astăzi, în
gospodărie. De regulă bărbații erau pe partea de măturat, strâns
vegetația uscată. Femeile se
ocupau de curățenie, atât
cea pur materială, cât și
pregătirea trupească și sufletească pentru Înviere”.
Urmează
cele mai importante zile din
Săptămâna Mare, în care toată
suflarea satului este angrenată.
”În
zorii zilei, adică cum se spune în popor <`ispe joi > adică
dinspre
miercuri înspre joi, de la ora 3 dimineața, femeile, pe vecinătăți
sau graduri de rudenii, merg în cimitir, unde aprind lumânări,
tămâiază mormintele. Se face această rugăciune colectivă și
este o atmosferă extraordinară care și înfioară, dar care te și
smerește. În comunitatea drăgușană, corul este cel care ține
isonul preotului și dă răspunsurile (...) În
Joia Mare se pregătesc bucatele: cozonacii, prăjiturile, pasca și,
bineînțeles, se vopsesc ouăle. În
această zi se sfințesc Paștile, prescurile și vinul. La Drăguș,
anafura se înmoaie în vin și un lucru foarte important, la acest
proces de pregătire a Paștilor participă numai bărbații. Ei
sunt cei care taie anafura și pe urmă o înmoaie în vin. Vinul
trebuie ales cu migală, pentru că trebuie - cum spun bătrânii
satului - să nu se tulbure, trebuie să fie un vin dulce. Joia Mare
culminează în semnificații cu Denia celor 12 Evanghelii.
În timpul în care se citesc aceste evanghelii există un obicei: să
îți faci câte un
nod la franjurul de la cârpă pentru
fiecare evanghelie la care ai asistat. În
momentul în care pe capul acelei familii, sau în curtea acelei
familii vine un necaz, o situație limită, se desface
un nod și
se spune că e aducător de lumină”, a explicat
prof. Maria Racu.
Vinerea
Mare este considerată o zi neagră:
”În această zi nu
se fac treburi în gospodărie, nu se coase, nu se calcă. Se scoate
Epitaful din altar și se pune pe o masă
în mijlocul bisericii. Seara, corul de femei cântă Prohodul.
Bărbații iau Epitaful
pe niște suporți din lemn și alături cu părintele ieșim ca să
înconjurăm biserica”.
Ultimele
pregătiri se fac în Sâmbăta Mare:
”Sâmbăta era
pentru sacrificarea mielului. Acum, femeile pregătesc hainele pentru
mersul la biserică, frumos gătite, mai ales hainele populare. Totul
era pus în perfectă ordine, ca la ora 24,
toată familia, cu mic, cu mare, să participe la slujba Învierii”,
a precizat doamna Maria Racu.
Lumina pe care o iau credincioșii în Noaptea de Înviere se păstrează tot timpul la icoană, alături de crenguțele de salcie de la Florii. În caz de vreme rea sau grindină, în timpul anului, se poate spune o rugăciune, pentru a se reface echilibrul naturii.
Sursa foto: prof. Maria Racu