Arhivă : Știri din Brașov Înapoi
Directorul general al ROMATSA, Adrian Cojoc, a vorbit despre situația Aeroportului Internațional Brașov-Ghimbav
Traficul aerian cunoaște o complexitate crescută impusă de
restricțiile generate de războiul din Ucraina și a ajuns, încă de anul trecut,
la nivelul pre-pandemic, în vara lui 2023 situându-se chiar cu aproape 20%
peste cel de dinainte de pandemie, a declarat, într-un interviu acordat
AGERPRES, directorul general al ROMATSA, Adrian Cojoc.
El a subliniat că războiul din Ucraina a adus o suplimentare a traficului în
spațiul aerian românesc, în contextul în care zborurile care traversau Europa
dinspre și spre Asia prin nord acum evită spațiile aeriene ale Rusiei,
Ucrainei, Belarus și s-au mutat spre zona centrală și sudică. Totodată, și
conflictul din Israel a generat o creștere.
Pe de altă parte, Adrian Cojoc a menționat că ROMATSA susține includerea
controlorilor de trafic în aceeași categorie de pensionare cu piloții,
deoarece, din cauza complexității muncii, a responsabilităților și a gradului
de stres mulți ajung să își piardă licența.
Directorul ROMATSA a vorbit în interviu și despre situația de pe aeroportul din
Brașov și a precizat că regia a susținut și va susține toate demersurile astfel
încât aeroportul să devină unul cât mai vizibil și profitabil. În ceea ce
priește programul actual de 12 ore al aeroportului, el a reiterat că acesta a
fost solicitat încă din 2018 de autoritățile de la Brașov, în baza unui studiu
realizat de Eurocontrol și de un consultant, urmând să fie extins la 24 de ore
din 24 în trei ani de la deschidere.
Adrian Cojoc a mai explicat și de ce pentru dirijarea traficului aerian s-a
ales varianta turnului de control de la Arad.
AGERPRES: Cum a evoluat traficul aerian anul acesta? A fost mai mic sau se
apropie de cel de dinainte de pandemie, în 2019?
Adrian Cojoc: Aș putea spune că traficul aerian încă de anul trecut a
ajuns la nivelul pre-pandemic și chiar l-a depășit în luna august anul trecut.
Din februarie 2022, când Rusia a invadat Ucraina, traficul cunoaște o
complexitate crescută impusă de restricțiile generate de războiul din Ucraina.
Traficul din 2023 s-a situat, în sezonul de vară, undeva cu 20% peste traficul
pre-pandemic, aproximativ. Iar dacă la nivel european traficul nu este încă la
nivelul pre-pandemic, în România, v-am spus, încă din august anul trecut am
depășit nivelul din 2019. Putem să dăm niște cifre de vârfuri, și anume faptul
că în sezonul de vară - dau un exemplu: 3 iunie - aproximativ 2.500 de zboruri
în 2023, față de 2.200 în ziua similară din 2019. Și nu doar în sezonul de
vară, pot spune și 16 octombrie - aproximativ 2.200 de zboruri în 2023, față de
1.900 în 2019.
AGERPRES: Care a fost efectul războiului din Ucraina asupra traficului
aerian?
Adrian Cojoc: Războiul de agresiune al Rusiei în Ucraina a adus o
suplimentare a traficului în spațiul aerian românesc, pentru că zborurile care
traversau Europa dinspre și spre Asia prin nord acum evită spațiile aeriene ale
Rusiei, Ucrainei, Belarus și s-au mutat spre zona centrală și sudică. Am
înregistrat o creștere a traficului ca urmare a acestor modificări. Da, și
Israelul a influențat, a generat o creștere.
AGERPRES: Cum stați pe partea de personal? Aveți angajări în curs sau
v-ați propus pentru anul 2024 să faceți angajări?
Adrian Cojoc: Partea de dinamică de personal este prevăzută în planul de
performanță al României, aprobat de Comisia Europeană, și prevede exact
modalitatea în care ne dimensionăm personalul pentru a face față întregii
activități, atât în zona operațională tehnică, cât și în zona administrativă.
Pentru 2024, inițiem până la sfârșitul acestui an o nouă sesiune de recrutare
de controlori de trafic aerian.
AGERPRES: Care e necesarul?
Adrian Cojoc: Necesarul este cel stabilit în planul de performanță. Cu
titlu de exemplu, anul acesta am recrutat 58 de controlori de trafic aerian și
pentru anul viitor va fi o estimare similară. Procedura de selecție a
personalului operativ este una extrem de complexă, durează aproximativ un an
până când ajungem la partea de angajare efectivă și începere a pregătirii
controlorilor, se parcurg mai multe testări reglementate internațional, iar pe
această soluție de recrutare ROMATSA și-a atins obiectivele stabilite la nivel
european.
AGERPRES: Cam cât durează pregătirea unui controlor de trafic aerian?
Adrian Cojoc: În funcție de calificare, minimum 3 ani. Până ajungi
controlor intri în etapa pe care noi o numim ab initio, după ce se finalizează
toată procedura aceasta de recrutare, care v-am zis că durează aproximativ un
an. După ce termină perioada de școlarizare de aproximativ șase-opt luni, noi
stabilim perioada și în funcție de disponibilitatea lectorilor care sunt tot
personal operativ din cadrul ROMATSA - intră controlor stagiar și de acolo
începe partea de școlarizare la locul de muncă - on job training. După
finalizarea tuturor etapelor, ajunge controlor de trafic aerian.
Interviul complet, pe Agerpres.ro